Ce trebuie să ştim despre alimentaţia copiilor?Interviu cu Apriliana Stănescu, medic specialist în nutriţie

Ce trebuie să ştim despre alimentaţia copiilor?Interviu cu Apriliana Stănescu, medic specialist în nutriţie

Alimentaţia corectă asigură creşterea şi dezvoltarea adecvată a copiilor şi îmbunătăţeşte sănătatea şi buna funcţionare a organismului, atrag atenţia specialiştii. În mod special, alimentaţia sănătoasă îi ajută pe copii să-şi îmbunătăţească performanţele la învăţătură şi în sport. În acelaşi timp, alimentaţia necorespunzătoare poate duce la schimbarea greutăţii corporale, precum şi la apariţia unor boli cronice. Un interviu complet în acest sens l-a oferit Apriliana Stănescu, medic specialist în Nutriţie şi Boli Metabolice în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Buzău.

Alimentaţia reprezintă tot ceea ce copiii noştri consumă zilnic. Organismul lor are nevoie de hra­nă sănătoasă pentru a funcţiona corect.
Elementele de bază ale unei alimentaţii echilibrate sunt repre­zentate de carbohidraţi, proteine, grăsimi, vitamine şi minerale.
Deficienţele nutriţionale sunt as­pecte extrem de importante care, dacă sunt neglijate, pot duce la boli grave, atrage atenţia Apri­liana Stănescu, medic specialist în Nutriţie şi Boli Metabolice.
„Dezechilibrele nutriţionale pot apărea la copiii care nu au o dietă echilibrată, au aport inadecvat de fibre, vitamine şi minerale. Pot apărea: obezitate, diabetul za­ha­rat, tulburări de comportament, de somn, tulburări de concentrare la şcoală, constipaţia, cariile den­tare. Obezitatea este unul dintre factorii de risc important în apa­riţia diabetului zaharat. Consumul crescut al alimentelor bogate în zahăr şi grăsimi nesănătoase, dar şi sărace în fibre, aduce în corpul nostru o cantitate prea mare de e­nergie, care favorizează creşterea în greutate, în lipsa unei activităţi fizice corespunzătoare. Aici a­min­tim produsele cu adaos mare de zahăr, cum ar fi dulciuri, su­curi, dar şi cele bogate în sare: chipsuri, stiksuri, covrigei. Bine­în­ţeles, produsele de patiserie şi cofetărie. Dar, foarte dăunătoare sunt şi produsele tip fast-food, junk-food şi alimentele prăjite în ulei”, a arătat dr. Apriliana Stă­nescu.
Specialiştii atrag atenţia asupra greşelilor pe care le fac părinţii în privinţa alimentaţiei copiilor: „Obiceiurile alimentare învăţate în copilărie au impact şi în viaţa de adult. Aşadar, părinţii au un rol foarte important în a încuraja şi învăţa copiii să facă alegeri sănătoase. Trebuie stabilite şi acasă şi în afara casei reguli cu privire la o alimentaţie sănătoasă, iar părinţii trebuie să fie un exemplu pozitiv în această direcţie, pentru copii. În final, copiii sunt cei care mă impresionează cel mai mult. Este greu să auzi din gura unui copil că nu-i place de el sau că îl deranjează colăcelul de pe burtică. Poate a fost batjocorit la şcoală, nu a putut să facă un exerciţiu fi­zic la ora de sport sau i-au fost puse porecle. De multe ori, părin­ţii află aceste lucruri de la copilul lor chiar în cabinetul medical. Ne confruntăm în ultimii ani cu o schimbare majoră a alimentaţiei”.
De asemenea, specialiştii insistă şi asupra educaţiei nutriţionale care este aproape inexistentă în şcoli. „În ceea ce priveşte instituţiile statului, şcolile, pentru că numărul persoanelor care suferă de obezitate este în creştere, este ne­voie de prevenţie, educaţie şi alocare de resurse, atât materiale cât şi umane. Susţin introducerea în programa şcolară a orelor de educaţie pentru sănătate, în care copiii să înveţe care sunt alimen­tele sărace din punct de vedere nutritiv şi cele bogate din punct de vedere caloric. Înainte de pandemie, obişnuiam să merg în cadrul activităţilor organizate în Săp­tămâna Altfel, să le vorbesc elevilor despre ceea ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă şi ce rol important are sportul în viaţa lor. Îmi plăcea că erau activi şi receptivi la acele ore şi cu siguranţă voi continua şi pe viitor”, a declarat dr. Apriliana Stănescu, medic specialist în Nutriţie şi Boli Meta­bolice.
Prevenirea luării în greutate, cât şi apariţia problemelor de sănătate este realizată cu o dieta şi alimentatie adecvată şi exerciţii fi­zi­ce regulate.
Determină-ţi copilul să îşi alea­gă singur ce tip de activitate fizică doreşte să practice, astfel încât, să acopere cel puţin o oră pe zi de sport şi limitează-i la 1-2 ore timpul petrecut în faţă televizorului sau telefonului!

Mirela COPARIU