V-am relatat, de-a lungul anului şcolar trecut, despre participarea elevilor şi profesorilor hasdeieni la proiectul transnaţional „Comunicare şi educaţie prin Transmedia“. Parte a Programului Erasmus+, lansat de Uniunea Europeană în 2014, proiectul abordează problema viitorului şcolii în societatea informaţională, obiectivul său fiind acela de a pune la dispoziţia profesorilor, elevilor şi părinţilor cunoştinţele şi instrumentele necesare integrării noilor tehnologii în activitatea educaţională. După mai multe deplasări în străinătate, hasdeienii vor fi, la rândul lor, organizatorii unei întâlniri de lucru – la ora când aceste rânduri vor vedea lumina tiparului, ei vor fi gazde pentru colegii lor din Portugalia, Spania, Italia şi Cipru.
Retrospectivă – activităţi desfăşurate
Prima întâlnire a avut loc în Caldas da Rinha, Portugalia (27.XI-2.XII 2014), având rolul de a pune bazele viitoarei colaborări; au participat, din echipa noastră, prof. Monica Ionescu şi Viorica Raicu. A doua întâlnire s-a desfăşurat la Livorno, Italia (26.II-3.III 2015), hasdeienii fiind reprezentaţi de profesorii Sebastian Popescu, Simona Rîşcanu, Amalia Voicu şi Viorica Raicu şi de elevii Mădălina Costea, Vlad Lungu, Victor Gheorghiu. În acest stagiu, Institutul Tehnic Galileo Galilei a găzduit un seminar pentru profesori şi elevi cu privire la securitatea utilizării internetului şi exemple de bune practici în folosirea reţelelor sociale. În cadrul programul stabilit, echipa română a susţinut trei activităţi : Cyber-the bully, Real and Fake profile, Cyber security viruse, activităţi care pot fi găsite pe site-ul proiectului. A treia întâlnire a avut loc la Institut de Palamos, Spania (14.IV-19.IV 2015), grupul nostru fiind compus din profesorii Ionel Banu, Laurenţiu Ţepeluş, Elena Martin, Viorica Raicu şi elevii Alice Sibiescu, Mircea Bejan, Ioana Martin. În acest context, Institut de Palamos a găzduit o conferinţă internaţională cu privire la securitatea utilizării internetului. În cadrul programul stabilit, echipa română a susţinut două activităţi: Cyber-security Filtering Contents and Privacy Issues şi Make your accounts/passwords safe şi a prezentat spre evaluare de către Institutul Pedagogic din Portugalia aplicaţii gratuite ce pot fi descărcate pe telefon mobil sau tabletă şi apoi utilizate în predarea şi evaluarea disciplinelor: matematică, informatică, limba română. Merită menţionat că, şi în acest caz, toate aplicaţiile validate sunt încărcate pe site-ul proiectului spre a fi utilizate gratuit de oricine doreşte.
Pentru a încheia această scurtă retrospectivă, trebuie amintit faptul că în luna mai 2015, echipa de profesori din Hasdeu a facilitat completarea unor chestionare de către 400 de elevi, 400 de părinţi şi 80 de cadre didactice, aceste chestionare reprezentând material de studiu pentru viitoarea cercetare a Universităţii din Girona.
Retrospectivă – amintiri şi achiziţii
Am avut deja ocazia să vă prezentăm, în articolele anterioare, părerile elevilor despre experinţa pe care au trăit-o în acest proiect. Acelea erau, însă, impresii „proaspete“. În timp, amintirile s-au decantat, iar răspunsul la întrebarea: „cu ce am rămas?“ pare mai uşor de formulat. Ce spun elevii acum?
„La 17 ani, încă nu mi-am adunat o colecţie semnificativ de mare de amintiri care să-şi fi pus adânc amprenta asupra a cine sunt, însă implicarea mea în proiectul Erasmus+ îmi va rămâne imprimată în memorie îndeajuns încât să povestesc şi să tot povestesc. Proiectul acesta poate fi văzut în multe feluri… inclusiv ca un schimb de experienţă între ţări calde şi reci – dintre care România se face remarcată prin frig. Pentru mine, Erasmus+ a fost un mijloc prin care mi-am învins teama de a vorbi în public, prezentând lecţii şi aplicaţii în limba engleză, dar şi o modalitate prin care m-am făcut cunoscută în lumea „programatorilor“, prezentându-mi propria aplicaţie şi primind aplauze, încurajări şi felicitări. Faptul că proiectul îşi propune să pună laolaltă lecţii şi aplicaţii care să poată fi folosite în timpul orelor, şi chiar determină participanţii pasionaţi de informatică să creeze singuri aplicaţii originale, poate schimba – gândind la scară largă – sistemul de învăţământ actual. La o scară mai mică, pe mine m-a schimbat în mod sigur, m-a făcut mai încrezătoare în propriile forţe, dar m-a şi învăţat că niciodată, dar niciodată nu este de ajuns ceea ce ai realizat. Vom găsi mereu modalităţi mai bune prin care să instruim profesorii, elevii şi părinţii să circule în siguranţă pe internet – un fel de cod rutier al mediului online – vor apărea mereu programe şi aplicaţii licenţiate utile în şcoli, şi asta pentru că tehnologia este dinamică.“ (Ioana)
„De ce Erasmus+? Pentru că este o experienţă unică. Dincolo de latura ştiinţifică – prin dezbaterea căreia descoperim cât de vulnerabili suntem şi ce importană este protecţia în spaţiul virtual – înveţi să apreciezi alte culturi, să te integrezi într-o comunitate străină, să devii unul de-al lor… pentru că, efectiv, ceea ce faci în acest schimb de experienţă este să duci o viaţă „în stil autohton“ – în cazul meu, italian.
Cât despre distracţie… trebuie să spun că, într-un astfel de proiect, gradul de distracţie de care ai parte este direct proporţional cu numărul de lucruri pe care le ai în comun cu partenerul de schimb. E mare lucru să fiţi pe aceeaşi lungime de undă… dar de asta se ocupă, pe cât posibil, coordonatorii proiectului, care au grijă ca cei doi parteneri sa fie cât mai compatibili – din punct de vedere al caracterului, desigur.“ (Mădălina)
„M-am înscris în acest proiect gândindu-mă că voi călători într-o ţară străină, că voi sta în familia unui localnic, că voi lua parte la nişte activitaţi şi, în final, voi primi o diplomă. M-am înşelat, a fost mai mult decât atât.
Am fost, într-adevăr, în Italia, dar ideea e că m-am simţit de-al locului, convieţuind incredibil cu localnicii şi aproape uitând de unde am venit; nu m-am simţit în niciun moment ca un turist sau ca un intrus. Cât despre activităţi, am luat parte la ele… extrem de activ! Timp de 45 de minute a trebuit să prezentăm o lecţie legată de siguranţa pe internet, noi, doi elevi de 16-17 ani, în faţa mai multor elevi, dar mai ales profesori din celelalte ţări participante. Pornisem cu gândul să fiu ajutor, m-am trezit profesor. Nicio problemă, lecţia o ştiam, frică nu-mi era (a ţinut trucul cu publicul în lenjerie, în caz că-l ştiţi), totul a mers strună. Până la urmă, singurul lucru pe care l-am ghicit a fost diploma. Stă şi acum frumos înrămată deasupra patului, în dormitor.“ (Vlad)
Şi, ca să concluzionăm pe această temă: „Oricâte ţi-ar povesti prietenii, profesorii, oricâte ai auzi din stânga şi din dreapta, experienţa unui proiect ca acesta, cu nopţi nedormite şi prietenii de o viaţă legate într-o săptămână, nu o poţi înţelege pe de-a-ntregul decât trăind-o. Dar, nota bene! Consumul excesiv de proiecte extracurriculare poate lărgi orizonturi şi crea noi perspective; citiţi cu atenţie prospectul!“ (Alice)
Erasmus+, România, Hasdeu
E timpul, acum, să ajungem mai aproape de următoarea întâlnire din proiect. Aşadar, în perioada 15-20 octombrie 2015, vom fi gazdele colegilor noştri din Portugalia, Spania, Italia şi Cipru. În Hasdeu se va realiza întâlnirea cu tema Free software and open access tools in the school (Folosirea software-ului gratuit şi a instrumentelor de acces liber în şcoală). Programul celor şase zile a fost pregătit cu grijă, de la primirea oaspeţilor la activităţile ştiinţifice şi cele de „testare“ a stilului de viaţă românesc. Vineri, 16 octombrie, activităţile se vor derula în Hasdeu, iar sâmbătă, oaspeţii şi gazdele vor putea utiliza aplicaţiile create într-un tur al Buzăului. Ziua de duminică e rezervată descoperirii punctelor de atracţie din Bucureşti; reveniţi în Buzău, participanţii la proiect vor realiza ultimele activităţi şi vor trage concluziile de-a lungul zilei de luni.
Cu ocazia acestei întâlniri, echipa din România va implica în activităţi, alături de persoanele menţionate anterior, alţi membri: profesorii Mariana Dragomir, Daniela Pascu, Tamara Popescu, Alin Burţa, Dan Solcan şi elevii Andrei Negoiţă, Alexandra Petre, Crisel Cristea şi Mihai Sumanariu. Activităţile noastre vor consta în realizarea a patru ghiduri de folosire a software-ului gratuit (Wix, ISSUU, Twitter, Prezi), a 20 de site-uri web axate pe resursele creative comune, a trei aplicaţii gratuite (în domeniul chimiei) pentru tablete şi telefoane mobile şi a două produse vizând securitatea utilizării internetului.
În privinţa celor din urmă, o activitate interesantă vizează tema phishing-ului, o metodă frecventă de a fura date cruciale: conturile bancare, e-mail-urile etc. Metoda de obţinere a datelor e similară cu algoritmul pescarilor de a prinde ceva în undiţă (de aici denumirea de „phishing“, vezi „fishing“). Hackerii lansează un număr mare de email-uri către diferite adrese, încercând să imite mesajele oficiale primite de la banca unde avem un cont sau compania de plăţi online, datele introduse de noi urmând a fi direcţionate către respectivul hacker. Participanţii în proiect vor învăţa să recunoască o posibilă situaţie în care datele lor ar putea fi puse în pericol şi să se ferească de ea.
O altă temă vizează urmărirea/spionarea/ hărţuirea cibernetică (Cyberstalking), un subiect tot mai actual, din păcate. Pornind de la o activitate interactivă – un concurs online de tip Kahoot, propus tuturor participanţilor, bazat pe întrebări cu variante de răspuns -, hasdeienii vor avea în vedere descrierea infracţiunii, profilul agresorului, profilul victimei, erorile frecvente ale potenţialelor victime, modalităţile de prevenire.
CUM VA FI
Să vedem, în final, care sunt aşteptările hasdeienilor de la această întâlnire.
„Totul este deja pregătit. Experienţa acumulată până acum a dat roade, fiecare ţară anunţând activităţi multe şi promiţătoare. Planurile noastre de lecţie includ informaţii, tehnologie modernă şi, ca bonus, tone de interactivitate.
Avem însă şi distracţie pregătită pentru vizitatorii noştrii de peste ţări (de peste mări sunt doar colegii ciprioţi). Aceştia vor gusta o parte din ceea ce înseamnă să fii buzoian… la propriu. Avem nevoie de rezervare la Jabbar? Sperăm totuşi să nu-i încântăm doar cu bunătăţi culinare, căci sunt pe-aici destule alte atracţii. Bine, poate că oraşul nostru nu este aşa impresionant precum celelalte gazde ale proiectului, dar sunt sigur că atmosfera e cea care va conta. Cred le vom depăşi aşteptările, dar în caz că le va plăcea prea mult, vom avea o problemă. Întâlnirea durează doar câteva zile… Îi aşteptăm însă, cu braţele deschise, oricând.“ (Vlad)
„A început deja numărătoarea inversă, s-a decretat mobilizarea generală! Vor fi cinci zile de foc atât în şcoală, cât şi în afara ei. Ne-am propus scopul îndrăzneţ de a ne apropia de o Şcoală a Viitorului, în care tehnologia să ne fie mult mai accesibilă decât în momentul actual.
De asemenea, vrem să trecem dincolo de relaţia aceea strict profesională dintre şcoală şi elev, iar noi credem că tehnologia este cel mai bun mod de a face totul mai plăcut. Avem multe lucruri interesante de făcut!
În altă ordine de idei… Ştiu deja că e uşor sa fii musafir într-o familie străină care se străduieşte din greu să lase impresie bună. Dar ce te faci când vine rândul tău să fii gazdă? Cine doreşte să se înscrie într-o astfel de experienţă trebuie sa fie pregătit cu câteva lucruri esenţiale. Sunt ele mai multe, dar vă zic numai două: parola de la wi-fi şi cât mai puţine momente de tăcere în preajma partenerului. (Mădălina)
Ce poate fi mai înspăimântător decât a pleca într-o ţară străină, a dormi în casa unui străin ? Credeam că nimic din viaţa mea nu va fi mai ieşit din comun… până când am realizat că în zilele următoare voi primi în casa mea acea „străină“ pe care acum o pot numi prietenă dragă. Prietenă, pentru că de când mi-a spus că mă va găzdui în Spania, am tot vorbit. Dragă, întrucât atunci când am ajuns la aeroport, am fost întâmpinată cu entuziasm şi o dorinţă de a face o primă impresie bună, iar când ne-am despărţit, am făcut-o cu lacrimi. Am crezut că ei sunt străini, că sunt diferiţi şi trăiesc vieţi deosebite, subestimându-mi ţara şi valorile ei. Erasmus+ mi-a arătat că ne putem înţelege fără limite, poate cu o engleză mai stâlcită de emoţii şi de graba cu care încercam să trăim fiecare moment din săptămâna pe care o aveam la dispoziţie. Acum, cred că simt ce simţea şi gazda mea, pentru că mănânc, beau, respir şi transpir emoţie. Dar sunt foarte sigură că ne vom reprezenta şcoala, oraşul şi ţara, că vă vom reprezenta pe voi, cu maximum de competenţă şi dedicare, lăsându-i pe profesorii şi elevii din ţările participante cu o experienţă cel puţin la fel de memorabilă precum cea pe care am dobândit-o eu.“ (Ioana)
„Eu, una, am aşteptări foarte mari pentru mobilitatea Erasmus+ din Buzău. Vom lucra cot la cot cu oaspeţii noştri, în Hasdeu, pentru a continua lucrul bun pe care l-am început. Pe lângă ce am realizat până acum, echipele au pregătit aplicaţii ce pot fi folosite pentru a uşura activitatea de la cursuri, alături de alte produse, proaspăt scoase din cuptor.
Bineînţeles, nu vom sta într-una în şcoală… România e frumoasă, hai să le-o arătăm! Oricum, şi în timpul călătoriilor vom avea parte de activităţi Transmedia: facem pe piraţii prin Buzău folosind o aplicaţie Android/iOS pentru căutat comori şi facem pe turiştii în Bucureşti, orientându-ne prin Centrul Vechi cu ajutorul hărţilor de pe telefon şi aflând informaţii despre Casa Poporului şi Muzeul Satului, urmând să le fotografiem, să râdem şi să ne învârtim de colo-colo, vorbind unii cu alţii într-o engleză… cum o are fiecare şi cu un accent cu care, la vremea aceea, probabil ne vom fi obişnuit deja.
Am participat deja la o mobilitate, cea din Spania, şi aş putea spune că ştiu „cu ce se mănâncă“, dar recunosc că, în calitate de viitoare gazdă, am uneori emoţii: cum o să fie? Mă voi înţelege la fel de bine cu partenera mea? Cum vor fi oamenii, produsele ce vor fi prezentate? Va apărea ceva neprevăzut care să ne dea planurile peste cap? Cine-i va da pisicii mele să mănânce cât timp voi fi plecată de acasă? Cu toate acestea, ştiu că orice eveniment neprevăzut ne-ar ieşi în cale, avem o echipă foarte bine pregătită, ai cărei membri au o experienţă şi un „problem-solving skill“ incontestabile, aşa că împreună putem depăşi orice obstacol. Ba mai mult, dacă ne adunăm vreo cinci cu o foaie şi-un pix, putem face din obstacol o activitate interactivă de circa douăzeci de minute, cu început, cuprins şi încheiere, cu sesiune de brainstorming şi o temă la alegere. A, da, şi cu bibliografie.
Cert este că de pe cincisprezece pe douăzeci octombrie vom avea mult de lucru, elevi şi profesori laolaltă, şi că nimeni nu poate încă spune cum se vor sfârşi toate acestea. Dar, luând în considerare reuşitele noastre din mobilităţile de până acum, tind să cred într-un rezultat pozitiv; cu siguranţă, noi vom face tot posibilul ca această întâlnire de la Buzău să rămână în inimile tuturor ca fiind una foarte reuşită.“ (Alice)
Ioana Martin (11A), Alice Sibiescu, Vlad Lungu Stan, Mădălina Costea (11C), Mircea Bejan (11 D),
Echipa de proiect Erasmus+